جایگاه انسان در آینده شبکه های رایانه ای و ظهور IBN

 

 IBN دنیای شبکه را دگرگون می کند ” 

در دنیای شبکه‌های رایانه ای همیشه باید منتظر ایده‌هایی نوآورانه و انقلابی بود. ایده‌هایی که اجرای آنها نه تنها صنعت IT  را مستقیماً درگیر تحولی عمیق می‌کنند بلکه سایر صنایع و الگوهای کسب و کار را در سراسر جهان متاثر می‌سازند.

مشابه آنچه در ادامه انقلاب صنعتی شاهد بوده‌ایم و با اختراع دستگاه‌های پیشرفته صنعتی بسیاری از مشاغلی که انسان ها عهده دار آنها بودند،  از چرخه  اقتصاد حذف شدند.

اینک در انتظار ظهور فناوری‌هایی هستیم که نه تنها انسان را به عنوان یک نیروی کار از چرخه معادلات خارج می‌سازند، بلکه او را حتی به عنوان یک مغز متفکر نیز کنار خواهند گذاشت. فناوری‌های مبتنی بر یادگیری ماشین و هوش مصنوعی مانند IBN فناوری‌هایی هستند که شاید انسان را تنها به عنوان یک عنصر خلاق به رسمیت بشناسند.

اگر اهل دنیای سینما باشید با دیدن فیلم ماتریکس درک بسیار عمیق و زیبا و در عین حال ترسناکی از IBN پیدا خواهید کرد چنان که بشر بعد از کشف IBN یعنی هوش مصنوعی دارای قدرت تصمیم گیری دیگر حتی احتیاج به فکر کردن هم نداشت !!

فناوری (IBN (Intent-Based Networking  پیکربندی و مدیریت شبکه را  به الگوریتم های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی خواهد سپرد. دیگر مهندسان شبکه نیستند که کیفیت یک شبکه را مشخص می کنند بلکه الگوریتم ها این کیفیت را تعیین خواهند ساخت. به عبارت دیگر در حال حاضر سرعت، امنیت، کیفیت سرویس و سایر ویژگی های حیاتی شبکه شما در گرو صحت و دقت عملکرد تجهیزات شبکه و مدیران شبکه شما می باشد از این رو برای ارتقا فاکتورهای شبکه تان نیاز به تجهیزاتی با کیفیت در کنار گروهی از متخصصان شبکه توانمند خواهید داشت.

 

♦ آینده : 

 

اما در شبکه های نسل بعدی که فاصله ی چندانی با آنها نداریم برای افزایش سرعت، امنیت، کیفیت سرویس ها و سایر فاکتورهای شبکه تان نیازی به متخصصان شبکه توانمند نخواهید داشت. بلکه تجهیزات شبکه با تکنولوژی IBN تمامی فاکتورهای یک شبکه مناسب برای کسب و کار شما را فراهم خواهند ساخت. بنابراین غول های دنیای ارتباطات از جمله سیسکو الگوریتم های یادگیری ماشین( هوش مصنوعی ) را در سیستم عامل خود جای خواهند داد.

 

♦ قدرت تصاحب بازار : 

 

با ورود بحث IBN و به دنبال آن هوش مصنوعی به دنیای ارتباطات و شبکه ها از این پس تنها قدرت های سخت افزاری نیستند که کیفیت تجهیزات شبکه را تعیین کنند بلکه عملکرد تجهیزات شبکه بستگی بسیار زیادی به قدرت هوش مصنوعی به کار رفته در آن تجهیزات خواهد داشت. بنابر این هر شرکتی که بتواند الگوریتم های یادگیری قوی تری برای تجهیزاتش معرفی کند شانس بیشتری در تصاحب بازار خواهد داشت.

 

 

♦ IBN تحت کنترل چه شرکت هایی خواهد بود !؟

 

 

کارشناسان معتقدند با معرفی IBN و پررنگ تر شدن نقش نرم افزار و هوش مصنوعی در شبکه های کامپیوتری تغییرات مهمی در این بازار رخ خواهد داد. و احتمال ورود کمپانی های قدرتمند نرم افزاری به بازار شبکه بسیار زیاد است. در حال حاضر یکی از قوی ترین کمپانی ها در زمینه هوش مصنوعی شرکت گوگل است. قدرت این کمپانی در زمینه هوش مصنوعی حتی از بسیاری نهاد های نظامی که مورد حمایت دولت ها هستند نیز بیشتر است. و احتمال ورود کمپانی گوگل و مایکروسافت به بازار شبکه های کامپیوتر بسیار زیاد است. هرچند سیسکو در سال ۲۰۱۷ از برنامه ریزی‌های بلند مدت خود برای ورود به حوزه IBN خبر داده بود؛ اما باید بدانید که توسعه IBN حداقل تا 2025 در سطح مطالعات مقدماتی باقی خواهد ماند و زمان دقیق ارائه آن تا کنون از سوی شرکت خاصی معیین نشده است.

IBN به طور حتم با روش‌های نرم افزاری و سخت افزاری متفاوتی توسعه داده خواهد شد. شرکت‌های مطرح و پیشرویی همچون Fortinet، Cisco Systemsو Juniper و TaktaCom.com  قطعا پیشگام در این انقلاب خواهند بود و  در تلاش برای تجاری سازی این فناوری هستند.

 

♦ پیش بینی از توانایی IBN

بزرگ ترین دستاورد این فناوری خودکار ساختن کنترل و مدیریت شبکه‌هاست. مهندسان شبکه سال ها مجبور بودند تا برای خودکارسازی برخی از فرآیند ها و ساده سازی آنها با توجه به شرایط شبکه اسکریپت‌هایی برای شبکه بنویسند. یکی از کاربردهای مهم اسکریپت نویسی در شبکه کشف و برطرف سازی مشکلات شبکه است.  ایجاد این اسکریپت ها و طرح ریزی فرآیند خودکارسازی در شبکه فرآیندی دشوار و زمان بر است و به دانش و درک عمیقی از ساختار شبکه نیاز دارد. اما در فناوری IBN هوش مصنوعی خود به شناسایی توپولوژی شبکه می‌پردازد. کافی است که تنها سیاست‌های شبکه برای آن تعریف شود. از آن پس این هوش مصنوعی است که سیاست ها را اجرا می کند. با IBN میتوان همه چیز را در شبکه کنترل کرد.

از جمله قابلیت‌های IBN  که به طور حتم منجر به پیشرفت و استقبال سریع تر از این تکنولوژی خواهد شد، قابلیت تحلیل و پیش بینی شرایط آتی شبکه و همچنین قابلیت تشخیص داده‌های مهم در شبکه است.

با کمک این ویژگی ها قابلیت اولویت بندی کاربران در شبکه به وجود خواهد آمد.

بطور مثال در شرایطی که هوش مصنوعی افزایش ترافیک و بار بر روی شبکه را پیش بینی کند، مسیرهای جایگزین و تنظیمات جدیدی در شبکه برای سرویس دهی به کاربران با اهمیت تر را طرح ‌ریزی و اجرا می‌کند. کاربرانی که حضور و فعالیت آنها جزو اولویت‌های اصلی کسب و کارهاست.

 

 

  • انتشار منابع تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *