فایروال نسل جدید ، یک ضرورت است!

توليد نسل اول فایروال باعث شد تا شيوه ای جديد در امنيت شبکه های کامپيوتری ايجاد شود، اين نوع دستگاه ها قادر به پياده سازی سطح ساده و اولیه ای از حفاظت روی شبکه های کامپيوتری بودند، اما تحول در حوزه تهديدات امنيتی آنقدر سريع تر از به روز رسانی تکنولوژی فایروال ها شد که ديگر پاسخ گوی نياز امنيتی سازمان ها نبود و ايجاد لایه های امنيتی از لبه شبکه تا نقطه نهایی(End point) را باعث شد، اما اين راهکار همانطور که پيش بينی می شد با موفقيت چندانی روبرو نشد، زيرا لایه های امنيتی نقطه ميانی و نهایی مخصوصا در شبکه هایی که کارکنان با آن سر وکار دارند به علت محدود نمودن فعاليت کاربران، پيکره بندی صحيح نشده و در بسیاری موارد غير فعال می شد.

سردمداران توليد فایروال ها از جمله جونيپر(Juniper)، فورتی نت(Fortinet) و سیسکو(Cisco) راهکاری را در تولید نسل جديد فایرول ها عنوان نمودند، اين راهکار جديد امنيت را به طور چشم گيری افزایش داد و باعث گسترش استفاده از اين نوع فایروال ها شد، در اين نوشتار به بررسی اين موضوع می پردازيم که چرا استفاده از فایروال های نسل جديد (Next Generation Firewall) یک ضرورت و نياز عنوان می شود؟

 

 

در دنيای فناوری کنونی نمی توان مرز مشخص بين امنیت و نا امنی تصور نمود، مثال بارز آن را می توان در حفره امنيتی Openssl با نام Heartbleed مشاهده کرد که خود برای امن سازی بستر تبادل اطلاعات ساخته شده بود، همچنين شما نمی توانيد از یک کاربر عادی سازمان خود انتظار داشته باشيد که برای باز کردن یک وب سایت مشکوک چندين پارامتر امنيتی را بررسی نماید و در انتها به اين نتيجه برسد که امکان دارد اين وب سایت حاوی بد افزاری است که رایانه خود و شبکه سارمان شما را آلوده خواهد ساخت، و نيز شما نمی خواهيد کلکسیونی از سخت افزار ها و نرم افزار های امنيتی را در شبکه خود داشته باشيد که صرفا بار مديریت آن به دوش شما است.

نسل جديد فایروال ها دقیقا برای پوشش دادن اين نقطه ضعف ها ايجاد گرديد تا دو مزيت اصلی خود یعنی امنيت قويتر و کنترل پيچيده تر را ممکن بسازد.

همچنين توليد  و توسعه  آنها هر از چند گاهی متحول شده و امکانات جديدی به آنها  اضافه می شود، اين امکانات می تواند جهت گسترش فهم تجهيز از تهديدات بوده و یا افزایش سرعت پردازشی دستگاه باشد.

موفقیت نسل جديد اين نوع فایروال ها را باید در قدرت فهم و آنالیز لایه های شبکه دانست، اين نوع فایروال ها لایه های شبکه را به خوبی درک می کنند و امکانات حفاظتی متنوعی به کمک آن پیاده سازی می کنند، مزیت دیگر اين نوع فایروال ها را باید در Statefull بودن آنها دانست که می تواند اطلاعات مربوط به گذشته را نگهداری و با توجه به اين تاريخچه به صورت خودکار تصميم گيری نماید.

 

فایروال های نسل جديد با فهم هر آنچه در لایه application شما می گذرد دو فاکتور اصلی را برای شما به ارمغان می آورد :

امنيت قويتر و کنترل پيچيده تر روی دسترسی ها و فعاليت ها و در نهایت شما از فعاليت های نرم افزاری کارکنان خود در بستر شبکه آگاه خواهيد شد. اين فایروال ها در حال حاضر دارای امکاناتی از قبيل کنترل کاربر، محافطت در مقابل نفوذ، آنتی ویروس، آنتی اسپم و وب فیلتریتگ روی ترافیک شبکه شما می باشد، اگر کاربری بد افزاری را داشته باشد و آنتی ويروس خود را غير فعال کرده باشد بدون شک اين فایروال نسل جديد است که می تواند حافظ شبکه شما باشد.

اين فایروال ها با تلفيق کنترل کاربر و نرم افزار حد بالاتری از کنترل را تعريف کرده اند، به طور مثال شما می توانيد بخش بازار یابی و مشتریان را به سایت های اجتماعی دسترسی دهيد و بقيه گروه ها را محدود سازيد، شما می توانيد پهنای باند اختصاص یافته به کاربران خود را محدود نمایید.

با توجه به نياز شبکه های امروزی به امکانات و تجهيزات بيشتر جهت پیشبرد مقاصد کسب وکار، نياز به فایروال های نسل جديد یک ضرورت بوده و به تضمين امنيت کسب و کار شما کمک خواهد نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *